fredag den 19. oktober 2012

Ynkelig pjevs

Endelig har jeg fri og så er det regnvejr, men det har nu ikke afholdt mig fra at gå i haven. Jeg har nogle trælse ting, som jeg skal have overstået i haven. Geoginerne er alle gravet op pånær en, som stadig er så flot i blomst, så det arbejde er jeg da heldigvis næsten færdig med. Men jeg har et lærketræ, som jeg beskærer en gang om året, og det er ikke spor nemt, da det gror på en forhøjning. Jeg må stå på en stige og kæmpe med de strittende grene. I år blev jeg faktisk så irreteret på træet, at jeg gik helt amok med at beskære den, så meget at den nu ser meget ynkelig ud, men pyt, den skal nok blive pæn igen. Fohåbenligt også til næste år.
Træet skal ikke være formet som en kugle, jeg kan faktisk aller bedst lide træet, som den var lige før jeg gik i gang med saksen, her havde den lange bløde skud, som gav en romantisk virkning.
Jorden under lærketræet er blevet lidt bar, da jeg har plantet hele bedet om, nu gror der små græsser og i kanten er der lammeøre og så en grå stenbedsplante, som jeg har hørt bliver kaldt for hønsetarm, selvom det er et navn jeg forbinder med et ukrudt. Jeg har en plan om at der skal være en masse buksbom kugler mellem græsserne, så hele bedet kommer til at boble under lærken....meen man skal have tålmodighed:-)
Ynkelige pjevs
 
 

7 kommentarer:

  1. Den ser unægteligt lidt klippet ud :) Men ind imellem er det godt at gå hårdt til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det pynter virkelig på træerne, når de bliver beskåret, selvom det kan se temmelig voldsomt ud, når det lige er blevet gjort.

      Slet
  2. Hej Bente.Det skal nok blive flot,når du får bedet plantet til.Jeg synes det ville være rigtigt flot at forme den til en kugle,når du nu skal have små buskbomkugler i bedet.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Oprindelig havde jeg nu også den ide, at det skulle være en lidt flad kugle, men efter at jeg har set hvordan den har udviklet sig i år, så synes jeg egenligt at den var meget flottere, hvor den havde nogle lange og bløde strittende grene, men ork jeg kan skifte mening mange gange:-)

      Slet
  3. Ja der er da sket noget med lærketræet. Håber det bliver flot igen, på det punkt har jeg ingen erfaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Et lærketræ gror heldigvis meget hurtigt, men om den bliver lige pæn næste år, det må tiden vise, for jeg var vist lidt rigeligt hård:-)

      Slet
  4. Det er spændende at se et opstammet lærketræ. Det er meget smukt når det står med de støvedgrønne stritgrene men klippes skal det jo, og snart har det alligevel tabt alle nålene. Jeg er spændt på at se det igen til sommer :-)

    SvarSlet