fredag den 5. oktober 2012

Mit smukke ukrudt

Da vi for ca. 17 år siden flyttede ind på Brunshøj, var der ingen have, kun en masse ukrudt og gammel udtjent potintillahæk - og jeg kan ikke udstå potintilla. Det værste ukrudt var ikke skvalderkålen, det var faktisk en vild lyserød snerle. Jeg har prøvet flere gange at slå den ihjel med round up, det er ikke noget jeg bruger meget, men jeg har da afprøvet det på snerlen uden at det hjalp. Jeg kan godt holde snerlen nede, men helt udkæmpe den, det kan jeg simpelthen ikke. Det ville kræve mere ukrudtsmiddel end jeg ønsker at bruge. Det vigtigste jeg kan gøre, er, at begrænse hvor den gror.
Den er jo rent faktisk rigtig smuk, men måden den slynger sig ind i andre planter og buske og overtager dem, det fratager lidt snerlens charme.

8 kommentarer:

  1. For et par år siden tilbød jeg min genbo et par pragtsnerler og med SKRÆK i ansigtet takkede hun nej tak! Det forstod jeg ikke helt, men siden har jeg bemærket hvordan hun kæmper med denne snerle som nærmest vokser mens man kikker på den. Selv har jeg kun stødt på enkelte eksemplarer i min have, men de kommer væk med det samme, behøver ikke flere af de genstridige i haven.... (hos mig er padderokken den største fjende).

    Potentilla har jeg indført i haven sidste år. Et par hvide og den sødeste laksefarvede. Håber at kunne holde dem tætklippede så det ikke bliver til de der lange ranglede buske...

    God fredag til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå, at hun takkede nej, hun vidste hvad det var for en tingst. Men jeg er helt enig med dig at padderokken er værre, for den er jeg sandelig også blevet den lykkelige ejer af. Det er lige pludselig kommet af sig selv i haven sidste år - mystisk.

      Visse planter kan man bare ikke lide, og jeg er altså ikke kræsen, meen potentilla har jeg et gammelt hadeforhold til. Også selvom når jeg kører forbi naboen, hvor jeg kan se hans orange små potentillaer lyse op, og det ser faktisk godt ud, så er det altså stadig potentilla:-)

      Slet
    2. Og god fredag til dig også:-)

      Slet
    3. he-he... jeg kender skam godt hadeplanterne, jeg har haft det med hortensia. Men bloggene har omvendt mig og vist mig at der findes andet end "mærklig' blå" hortensia og nu har jeg op til flere eksemplarer (dog ikke blå ;o).

      Slet
  2. Ha ha - ja men yndig er den.....jeg har den desværre kun i en hvid udgave!! Men hadet bliver ikke mindre af den grund! Padderok har jeg i begrænset omfang, så dem kan jeg nogenlunde holde stangen.
    Ja sådan har vi hvert vores at slås med!
    Potentilla er heller ikke min kop te. Så der er vi også enige. Det må være navnet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan godt være at det er navnet -altså Bente eller Potentilla?:-)

      Slet
  3. De ser kønne ud snerlerne, men det er vist også det eneste gode, man kan sige om dem. De er ikke nemme at udrydde. Jeg har heldigvis ingen padderokker, men kvikgræs i store mængder.
    Jeg har også en enkelt potentilla med gule blomster, den bliver klippet godt ned, lige nu er den meget sød at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også nævne burrer, som findes i haven pga. kattene som slæber dem hjem, og når man har en vild afdeling nederst i haven, så er det nærmest en umulighed at komme til livs..og hønsetarm, ja jeg tror at jeg har alt tænkeligt ukrudt - dog ingen bjørneklo eller springbalsamin endnu:-)

      Slet