torsdag den 7. februar 2013

Mens jeg venter......

Jeg er nærmest gået i hi her om vinteren, hvor jeg ikke har lidt haveterapi hver dag, jeg længes og higer efter foråret, pløjer havebøger, nettet og havemagasiner igennem for at få lidt grønt på hjernen. Men det er også det eneste tidspunkt på året, hvor jeg har ro i mig til at tegne og male lidt. Hver vinter tegner jeg nogle få portrætter og tjener dermed også en lille skilling, som selvfølgelig bliver brugt på haven.
Jeg har en ynglingsplads, når jeg skal tegne, og det er foran køkkenvinduet, hvor jeg kan se min blomstrende orkide, og duften af hyacinter i det andet køkkenvindue kan være helt overvældende.

17 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor er du dygtig til at tegne.
    Det er rart at have noget at beskæftige sig med, når man ikke kan gå i haven. Og så er det da en bonus, at du ligefrem kan tjene lidt til nye planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. En ekstra skilling til planter er ikke at fornægte:-)

      Slet
  2. Det er du godt nok dygtig til, lækkert med lidt fritidsarbejde hvor du kan tjene penge til nye planter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville bare ønske, at jeg kunne klone mig selv, så jeg kunne tegne meget mere og dermed endnu flere planter:-)

      Slet
  3. Hvor er du dygtig! Jeg kan ikke tegne en tændstiksmand, så jeg kan slet ikke forestille mig hvordan man kan tegne rigtige mennesker ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har læst engang at børn som tegner meget og f.eks holder op med at tegne, når de er 8 år, vil resten af livet tegne som en 8 årig.
      Når jeg nogle gange ser voksne tegne (altså nogle som normalt ikke tegner) så passer det faktisk, at man nogenlunde kan se hvornår de holdte op med at tegne som børn - tankevækkende:-)

      Slet
  4. Hvor er I søde - tak:-)
    Jeg har vist altid tegnet. I skoletiden blev alle skrivehæfterne overtegnet med alt muligt - nok mest heste, for jeg vist en hestepige i nogle år.
    I en del år var portrættegningen et godt supplement til SU'en og nu i de senere år, er det kun om vinteren, at jeg får tegnet nogle få portrætter og hvis jeg får et maleri (ikke portrætter) færdigt, inden jeg får forårskuller, så er det heldigt. For når først frosten er af jorden og jeg kan få jord under neglene, så er det totalt slut med at male!

    SvarSlet
  5. Hej Bente.Ja! jeg kan da kun tilslutte mig.Rigtig flot billede du har tegnet.
    Vi skal jo have noget at rive i her om vinteren.Har lavet et indlæg med dejlige forårsbilleder til lidt opmuntring.
    God dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak dine fotos af syrener er lige hvad jeg trænger til:-)

      Slet
  6. Svar
    1. Tak:-) jeg har lige afleveret tre portrætter til en kollega i dag, og jeg har det altid fedt, når jeg er færdig med et portræt af et barn og har afleveret det til en tilfreds mor.

      Slet
  7. Wouw... hvor er du dygtig! Skønne portrætter som forældrene helt sikkert bliver glade for. Tegner du ikke også blomster- havemotiver???

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, mærkeligt nok, så har jeg aldrig været vild med at tegne eller male blomstermotiver..når jeg maler er det nok mere ovre i eventyrverdenen...

      Slet
  8. Fine tegninger :-) Det er ikke så tosset at kunne noget, som kan give et par ekstra håndører.

    Jeg har gennem mange år tegnet og malet en hel del, men de senere år har jeg ikke fået gjort noget ved det.
    Det er sjovt at arbejde med portrættegninger, men også ret svært ind imellem. Jeg synes, nogle mennesker har ansigter, der er forholdsvis lette at få til at ligne på papiret, og andre har jeg temmelig svært ved, at få til at få det helt rigtige udtryk. Der er vist kun en´ ting at sige til det øvelse og mere øvelse !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt mærke at mine øjne ikke er 20 år længere. Jeg er nødt til at tegne i dagslys, og jeg kan ikke fokusere i flere timer, så portrættegning tager efterhånden tid for mig og ikke som førhen, hvor jeg kunne tegne et par portrætter om dagen.
      Jeg kan bruge så lang tid på det, at jeg bliver helt blind for om det overhovedet ligner og så skal jeg have nogle dages pause fra portrættet, før jeg kigger på det igen.

      Slet
  9. Det må være dejligt at kunne tegne så livagtigt. Og endnu mere dejligt at kunne købe flere planter til haven..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror desværre, at det ofte er sådan, at når vi har en evne for et eller andet, så tænker vi ikke så meget over det, for det er jo en selvfølge for os, og sådan er det nok også for mig....

      Jeg må lige huske på ordet - taknemmelighed:-)

      Slet